Nasza strona korzysta z plików cookie
Serwis w celach prawidłowego funkcjonowania, statystycznych i reklamowych korzysta z plików cookie. Możesz zarządzać plikami cookie z poziomu Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies na naszej witrynie znajduje się w polityce prywatności. Wykorzystywane pliki cookies zwiększają prawdopodobieństwo, że reklamy produktów lub usług wyświetlane w ramach usług internetowych, z których korzystasz, będą bardziej dostosowane do Ciebie i Twoich potrzeb. Pliki cookie mogą być wykorzystywane do reklam spersonalizowanych oraz niespersonalizowanych.

WIĘCEJ wiemy – LEPIEJ sprzedajemy. Szkolenia na 5+

Od 24 lutego do 29 kwietnia 2009 r. w zajęciach prowadzonych w ramach cyklu szkoleń pod nazwą "Synergia działań szkoleniowych i doradczych - zwiększenie konkurencyjności firm z Grupy Polskie Składy Budowlane" uczestniczyło 258 właścicieli składów i pracowników, reprezentujących kadrę firm udziałowców PSB. Przypomnijmy, że szkolenia współfinansowane są przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a nadzór nad realizacją tego projektu sprawuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Jak po dwóch miesiącach uczestnicy 30 szkoleń oceniają ich efektywność?

Imponują zwłaszcza oceny wiedzy trenerów oraz umiejętności prowadzenia przez nich szkoleń.
Na ich tle zastanawia nieco niższa ocena przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności. Z czego to wynika - pytamy Marka Romanowicza, kierownika merytorycznego projektu w firmie PM Doradztwo Gospodarcze?

Marek Romanowicz: Ludzie nieco bardziej krytycznie podchodzą do przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności przede wszystkim dlatego, ponieważ każdy uczestnik szkolenia ma jakiś własny problem i niekoniecznie znajduje podczas zajęć odpowiedź na swoje pytanie. Trener prowadzi szkolenie dla kilkunastu osób, więc nie może być indywidualnym doradcą podpowiadającym jak zachować się w poszczególnych przypadkach. Nie każdy problem na szkoleniu da się rozwiązać, tymczasem niektórzy uczestnicy zajęć w podświadomości tego właśnie oczekują, stąd bierze się zapewne względnie niższa ocena przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności.

Zwracają też uwagę różnice ogólnych ocen niektórych szkoleń, najwyraźniej zauważalne w przypadku szkolenia z zakresu profesjonalnej sprzedaży - najwyższa ogólna nota = 5,83 - oraz na temat finansów dla menadżerów nie finansowych = 4,89. Co może być powodem takiego zróżnicowania?
Marek Romanowicz: To ostatnie szkolenie uczy finansowania osoby, które nie są profesjonalnymi finansistami z zawodu i wykształcenia, choć mają w składzie do czynienia z finansami. To jest szkolenie z zakresu twardej wiedzy finansowej, wymagające dużego skupienia. Im ktoś mocniej siedzi w swojej firmie w finansach, tym bardziej będzie przekonany do tego szkolenia. Ale przydatność wiedzy z tego zakresu będzie rosła w każdej firmie, niezależnie od jej profilu. Także w firmach kupieckich, także w małych i średniej wielkości. Finanse w firmie da się porównać do układu nerwowego w organizmie człowieka. Zdrowy układ nerwowy - zdrowy człowiek.
Wyróżnienie na skali ocen szkoleń z profesjonalnej sprzedaży ma to samo podłoże. Uczestnicy szkoleń z firm należących do PSB zajmują się na co dzień handlem. Profesjonalizm w sprzedaży jest sensem ich pracy. Nie może więc dziwić, że to szkolenie uznają za najważniejsze.

A jak trenerzy prowadzący zajęcia oceniają uczestników szkoleń?
Marek Romanowicz: Unikam słowa ocena. Lepsze, bardziej adekwatne byłoby tutaj określenie - charakterystyka. Uczestnicy szkoleń z PSB są bardzo konkretni. Chcą dowiedzieć się tego, co mogliby zastosować natychmiast w swojej pracy. To ludzie, którzy wyrośli z czystej praktyki. Czasem trudno im zaszczepić nowe, inne metody działania. Ale bezwzględnie dominują pozytywy w tej charakterystyce. Pracujemy tak, żeby w każdym przypadku konkretne przykłady, prezentowane podczas zajęć, angażowały indywidualnie każdego uczestnika szkolenia. Pozwala na to warsztatowy charakter zajęć.
Nastawienie uczestników szkoleń na konkrety stawia przed trenerami duże wyzwania. Pod tym kątem modyfikujemy nasze zajęcia. PSB jest bardzo wymagającym partnerem, ale właśnie praca z takimi partnerami daje szczególną satysfakcję szkolącym.


Najczęściej tematem dotychczas przeprowadzonych szkoleń były:

- Negocjacje handlowe - 5 razy;

- Kontakt z trudnym klientem - 4 razy;

- Podstawy zarządzania - 4 razy;

- Samoorganizacja - zarządzanie czasem - 4 razy;

Najwięcej szkoleń (13) odbyło się w regionie Górny Śląsk-Małopolska.

Rekordowe jak dotąd zainteresowanie szkoleniami wykazała firma Attic z Krakowa - 31 osób już się przeszkoliło. Intensywnie szkolą się także właściciele i pracownicy Metbudu z Zamościa - 12 osób i Rampy z Imielina - 10 osób.

Najbardziej chłonnymi wiedzy okazali się jak dotąd: Michał Ryrak z CrazBudu z Modlnicy k. Krakowa oraz Józef Buczak z Podkarpackiego Centrum Materiałów Budowlanych w Rzeszowie (każdy wziął udział w 4 szkoleniach). Aż 19 osób uczestniczyło w szkoleniach po 3 razy.

Mirosław Ziach
zdjęcia: Bożena Kmieć-Sąsiadek,
Agnieszka Skupin, Dariusz Mazur